Jatkuva parantaminen: ISO 9001 1/2

ISO 9001 on kansainvälisesti tunnetuin laadunhallinnan standardi. Ontec on sitoutunut laatuun ja prosessien jatkuvaan kehittämiseen jo vuodesta 2012. Standardi vaatii vuosittaiset sisäiset – ja ulkoiset seuranta-auditoinnit sekä kolmen vuoden välein tapahtuvan sertifiointiauditoinnin. Laadunhallintajärjestelmämme on jälleen kerran auditoitu ulkopuolisen tahon toimesta, tänä vuonna vuorossa oli sertifikaatin uusiminen eli sertifiointiauditointi.

Laadunhallintajärjestelmäämme on kehitetty jo kahdentoistavuoden ajan standardin vaatimusten mukaisesti. Muuttuva toimintaympäristö ja asiakkaiden tarpeet sekä tietysti halu olla paras toimija markkinoilla motivoi jatkamaan työtä eteenpäin. Standardin vaatimukset yrityksen laadunhallintajärjestelmälle perustuu useisiin keskeisiin periaatteisiin:

Asiakaslähtöisyys: Yrityksen on ymmärrettävä ja täytettävä asiakkaiden vaatimukset. Näitä vaatimuksia dokumentoidaan ja mitataan asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi.

Johtajuus: Yrityksen johto on vastuussa selkeän vision ja suuntaviivojen asettamisesta, johon kaikki organisaation jäsenet ovat sitoutuneita.

Työntekijöiden osallistuminen: Laadun parantaminen ja prosessien kehittäminen aktiivisesti on olennaista kaikille työntekijöille.

Prosessilähtöinen lähestymistapa: Koko laadunhallintajärjestelmä nojaa prosessimaiseen toimintatapaan. Resurssit, toiminta ja päätöksenteko sekä vastuut keskittyvät tehokkuuden parantamiseen. Myös yrityksen toimintaan liittyviä riskejä käsitellään näiden prosessien kautta.

Jatkuva parantaminen: Toiminnan kehittäminen johtajuuden ja työntekijöiden osallistumisen kautta.

Päätöksenteko faktojen pohjalta: Prosessilähtöinen lähestymistapa ohjaa yrityksen toiminnan kannalta tärkeän tiedon keräämiseen ja analysointiin.

Suhteiden hallinta: Sidosryhmät on selkeästi määritelty ja viestintä suunniteltu ja dokumentoitu, tämä tukee suhteiden ylläpitämistä ja sitä kautta laadunhallintaa.

Hyödyt asiakkaalle

* Luotettavuus ja laatu

* Asiakastyytyväisyys

* Kehittyminen

”Ontec on sitoutunut kansainvälisesti tunnettuihin laatuvaatimuksiin ja pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelujamme ja tuotteitamme”

Seuraavassa julkaisussa – Jatkuva parantaminen: ISO 9001 ja ATEX 2/2

ISO 9001 ja ATEX (Atmosphères Explosibles)

ISO 9001 yhteydessä laadunhallintajärjestelmä auditoidaan myös ATEX Direktiivi 2014/34/EU asettamien vaatimusten näkökulmasta. Näin siksi, että Ontec valmistaa Onatex Heat saattolämmityksen ohjausjärjestelmää, jonka tehtävänä on tuotteiden hallittu lämpötilansäätö teollisuuden putkilinjoissa. Tästä lisää seuraavassa julkaisussa!